dinsdag 28 augustus 2012

Waar zit je zelfbewustzijn?

Wat is je 'zelfbewustzijn' eigenlijk? Weten wat er in je eigen lichaam en gedachten gebeurt: weten dat je bestaat. Dat is zelfbewustzijn. Je zou het ook je geest kunnen noemen. Maar waar zit dat dan, dat zelfbewustzijn? Wetenschappers en filosofen hebben lang nagedacht waar het kan zitten in je lijf (je hersenen of je hart) of buiten je lichaam (in de ruimte of een andere dimensie).

Sommige dachten dat je lichaam en je geest aparte dingen zijn. Een beetje zoals een televisie en het programma dat je erop kijkt. Je lichaam is dan de televisie en het programma je geest. Dat komt ergens vandaan, maar het begint niet in de televisie. Sommige andere dachten dat je geest gemaakt wordt in je hersenen. Zij dachten dat alle indrukken van buitenaf samenkomen in een klier in je hersenen en daar gemengd worden met gedachten, zodat je weet wat je hoort, ziet en voelt.

Wetenschappers zijn het er al een tijdje over eens dat je geest in je hersenen zit. Ze dachten dat er verschillende gebieden in je hersenen samenwerken om je te laten weten dat je bestaat in de wereld die je meemaakt. Nu hebben wetenschappers een man onderzocht van wie de hersenen zijn kapotgemaakt door een virus. Bij hem is er niks meer over van de hersen-delen waarvan wetenschappers dachten dat je zelfbewustzijn daar zit. Toch herkent hij zichzelf in de spiegel en kan hij zichzelf niet kietelen. Dat zijn twee testen om je zelfbewustzijn te controleren.

Nu denken wetenschappers dat je zelfbewustzijn niet alleen maar in je hersenen zit, maar misschien zelfs in je hele lichaam! Het spreekwoord: 'Ik denk, dus ik besta' zou dan misschien veranderd moeten worden in 'Ik besta, dus ik denk'!

30 opmerkingen:

  1. Ik heb contact met me bewustzijn het was wel een gedoe ik heb een verhaal geschreven over house u weet wel hugh laurie hij zit in mijn bewustzijn ik heb een psygose gehad en hoor nu stemmen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja en helaas heeft dat er samen met dwang van je moeder er voor gezorgd dat je laatste relatie op de klippen is gelopen tanja

      Verwijderen
    2. Beste tanja mocht je nog contact willen opnemen met mij dan kan je me bellen op 0619071034 of langs komen op de poptahof zuid 548 te delft wanneer je wilt ben je welkom

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste tanja van velzen als je weet wie ik ben dan kan je me bellen of langs komen om ff over te praten want ikhouvanje en ik weet wie er de oorzaak van is we hebben wel degelijk een relatie met elkaar gehad en spel was het niet we hadden zelfs trouw plannen en een kinderwens

      Verwijderen
    2. En waarom als het spel was kocht je al die dure spullen voor mij als teken van liefde en omdat je bang was dat ik je liet vallen ondanks de reacties van je ouders maar mocht je contact opnemen met mij dan kan je me bellen op 0619071034 of langs komen op de poptahof zuid 548 te delft Ps ik ben niet boos op je

      Verwijderen
    3. Doe je dit ook met je zogenaamde nieuwe vriend in plaats van met mij

      Verwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat je pas echt met rust als je komt praten met mij bij mij thuis chanteren deed ik niet dit is je ingefluisterd door je dominante moeder die zelf nog gekker is dan jij je psychose. 's heb je ook aan haar te danken en dat je relatie met mij en jos stuk gegaan is komt ook door jou moeder dat zegt zelfs je vader en tamara en je moeder heeft je in haar macht tanja en dat je er nu zo over denkt komt door jou gestoorde moeder heb het lef om bij mij langs te komen dan kunnen we gewoon praten

      Verwijderen
    2. Dus als ik het goed begrijp was alles fake en heb je me belazerd en misbruikt in opdracht van je moeder

      Verwijderen
    3. Beste tanja ik heb het vermoeden dat je op je eigen boos bent en niet op mij want ik heb je niets aangedaan degene die jou pijn doet is je moeder want zij bepaald je leven en vandaar dat je geen relatie aan durft met mij en dit is ook de enige reden dat je relatie met mij op de klippen is gelopen tanja en zij is ook de enige oorzaak van jou psychoses want ik heb een vermoeden dat je diep van binnen nog steeds van mij houdt en bij mij terug wil komen

      Verwijderen
  6. Ik heb momenteel genoeg mensen achter me staan die zeggen dat het niet aan mij en jou ligt maar aan je dominante moeder en zij zijn bezig met bepaalde zaken te regelen dus denk ff na meisje je bent altijd welkom om te komen praten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En trouwens nog ff dit jou psychose. 's en je gedrag en onzekerheid over je zelf heb je alleen maar te danken aan je dominante moeder en niet aan mij en jos dit heb ik namelijk van carla van der sluis en hans van der heij en tamara

      Verwijderen
  7. Neem eens contact op met mij op 0619071034

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ff vraag woon je weer bij je ouders tanja

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tanja van velzen bel me even op 0619071034 of kom langs op de poptahof Zuid 548 delft

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heb je het naar je zin in Utrecht of ben je liever in delft bij mij thuis

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Tanja van velzen bel me even op 0619071034 of kom langs op de poptahof Zuid 548 delft

    BeantwoordenVerwijderen